راهنمای خرید دستگاه تست قند خون

مدیریت نوین مدیکال
28 بهمن 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
راهنمای خرید دستگاه تست قند خون

در صورتی که به دیابت مبتلا باشید، تست سطح گلوکز خون بخشی ضروری از زندگی روزمره شماست. از آنجایی که اطمینان از نرمال بودن سطح قند خون‌، بخش مهمی از سلامت کلی شماست، انتخاب یک دستگاه قند خون دقیق و قابل اعتماد ضرورت زیادی دارد. در این راهنمای خرید دستگاه تست قند خون، نکاتی را خواهید یافت که کمک‌تان می‌کنند بهترین خرید ممکن را داشته باشید.

قند خون چطور اندازه گیری می‌شود؟

در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی، تست سطح گلوکز خون به چند شیوه انجام می‌شود:

  • نمایشگرها یا مانیتورهایی که از حسگرهای روی بدن استفاده می‌کنند، مانند نمایشگر مداوم گلوکز (CGM) که سطح گلوکز را در طول روز اندازه‌گیری می‌کند.
  • نمایشگرهایی که با استفاده از از یک نوار تست و یک قطره خون سطح گلوکز خون را اندازه‌گیری می‌کنند، و به عنوان گلوکز سنج (BGM) یا دستگاه تست قند خون نیز شناخته می‌شوند.

10 فاکتور مهم که هنگام خرید گلوکومتر باید مد نظر داشته باشید

هدف ما در این مقاله، معرفی نکاتی برای خرید دستگاه تست قند خون مناسب است. با ۱۰ نکته‌ای که در این مطلب خواهید دید، می‌توانید بهترین دستگاه را برای اندازه‌گیری قند خون خود یا عزیزان‌تان خریداری کنید.

1. دقت و درستی

خوانش سطح گلوکز خون بر دوز انسولینی که دریافت خواهید کرد و تصمیم پزشک برای شیوه درمان شما تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که دقت یک دستگاه تست قند، در درجه اولِ اهمیت قرار دارد.

از آنجایی که گلوکومترهای موجود در بازار به لحاظ فناوری و دقت، عملکرد متفاوتی دارند، خوانش قند خون احتمالاً از یک دستگاه به دستگاهی دیگر متغیر است. شما باید یک نوع دستگاه را انتخاب کنید؛ به این معنا که دستگاهی که در خانه دارید با دستگاهی که در محل کار یا در ماشین و همراه‌تان دارید باید یکسان باشد.

در واقع باید تمام دستگاه‌ها از یک مدل باشند تا نتایجی که به دست می‌آید از دقت یکسانی برخوردار باشند و تصمیمات درمانی درستی بگیرید.

قند خون چطور اندازه گیری می‌شود؟

۲. حجم نمونه خون

هر چه دستگاه تست قند خون به نمونه خون بزرگ‌تری نیاز داشته باشد، قطره خونی که باید تهیه کنید بیشتر است. در صورت داشتن گردش خون ضعیف یا ابتلا به سایر اختلالات سلامتی، ممکن است مشکلاتی برای‌تان ایجاد شود؛ و گاهی اوقات اگر نتوانید قطره خونی دریافت کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد، ممکن است احتمال خطا افزایش یافته یا نوارهای تست قند هدر روند.

انتخاب دستگاهی که به یک نمونه کوچک خون نیاز دارد ( به عنوان مثال 0.5 میکرولیتر یا کمتر ) می‌تواند برای شما مفید باشد.
در صورتی که قصد دارید چندین بار در طول روز سطح گلوکز خون‌تان را تست کنید، لانست با گیج پایین‌تر (یعنی سوزن ضخیم‌تر) ممکن است درد زیادی ایجاد کند. برای تست‌های مکرر یا برای گرفتن یک قطره خون کوچک‌تر، ممکن است بتوانید از یک لانست با سوزن نازک‌تر استفاده کنید.

3. سهولت در استفاده

در صورتی که دستگاه تست قند خون شما خیلی پیچیده است، خواندن سطح قند خون‌تان زمان زیادی می‌طلبد یا نیاز به کدگذاری دارد، احتمال اینکه وقتی زمان تست فرا می‌رسد تمایلی به استفاده از دستگاه نداشته باشید، افزایش خواهد یافت. چنین روندی هدف استفاده از گلوکومتر را به طور کلی نابود می‌کند!

انتخاب و خرید دستگاه اندازه‌گیری قند خونی که شیوه استفاده از آن ساده باشد، بهترین ایده است و باعث می‌شود که در طول روز و هر بار که نیاز دارید به راحتی تست را انجام بدهید. بنابراین مطمئن شوید که با نوع طراحی و فناوری دستگاه راحت هستید. همچنین، بررسی کنید که آیا دستگاه مورد نظرتان ویژگی‌های متمایز و مضاعفی دارد یا نه! مثلا برخی از دستگاه‌ها یادآوری زمان تست یا هشدار کاهش قند خون و افزایش قند خون دارند، ویژگی‌هایی که زندگی فرد بیمار را آسان‌تر می‌کند!
* نکته: دستگاه تست قند خون کلورچک مدل Clever Chek TD-4230 قابلیت تنظیم هشدار را دارد.

4. سایز دستگاه و صفحه نمایش

طراحی و شکل دستگاه تست قند خون با عملکرد آن مرتبط است. گلوکومترهای امروزی در اشکال و اندازه‌های مختلفی تولید و به بازار تجهیزات پزشکی عرضه می‌شوند. بنابراین مطمئناً دستگاهی وجود دارد که مناسب سبک زندگی شما باشد.
در اینجا چند سوال وجود دارد که باید قبل از انتخاب دستگاه تست از خود بپرسید:

  • آیا یک گلوکو متر جمع و جور را برای تست ترجیح می دهید که همه جا همراه‌تان باشد یا یک دستگاه بزرگتر که در دست گرفتن و نگه داشتن آن راحت‌تر باشد؟
  • آیا اعداد روی نمایشگر به اندازه کافی بزرگ هستند که بتوانید آنها را به راحتی بخوانید؟
  • آیا نمایشگر قابلیت نشان دادن نتیجه را در نور کم یا در شب دارد؟

5. عاری از کد نویسی

برخی از دستگاه‌های تست قند خون نیاز به کدگذاری دستی دارند، به این معنی که هر بار که شروع به استفاده از یک بسته جدید از نوار تست می‌کنید، یک کد را وارد می‌کنید. گلوکومتری که “بدون کد” است به این معناست که قبلاً کالیبره شده و یک مرحله اضافی در فرآیند تست قند خون را از دوش شما حذف می‌کند.

اکثر برندها به سمت فناوری بدون کد حرکت کرده اند، اما هنوز تعداد کمی از گلوکومترها در بازار وجود دارند که از فناوری کد استفاده می‌کنند. تطبیق صحیح کد بسیار مهم است زیرا یک خطای کوچک می‌تواند باعث خوانش نادرست شود. اگر دستگاه تست بدون کد را ترجیح می دهید، مطمئن شوید روی دستگاهی که انتخاب می کنید عبارت «بدون کد» به وضوح نوشته شده باشد.

قابلیت ذخیره داده، راهنمای خرید دستگاه قند خون

6. قابلیت ذخیره داده

چگونه می‌خواهید نتایج تست‌های قند خون خود را نگهداری کنید؟ آیا ترجیح‌تان این است که هر روز آنها را در یک دفترچه بنویسید یا ذخیره آنها روی خود دستگاه برای‌تان ایده‌آل است؟

خوشبختانه، دستگاه‌های اندازه گیری قند خون امروزی، گزینه‌های زیادی را به کاربران ارائه می‌دهند.

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید اندازه حافظه دستگاهی است که قصد خریدش را دارید، زیرا میزان خوانش‌های ذخیره شده روی گلوکومتر ممکن است بین مدل‌های مختلف متفاوت باشد. برخی از آنها می توانند صدها یا هزاران نتیجه و همچنین زمان و تاریخ را ذخیره کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است محدودیت داشته باشند و مثلا حداکثر تا 100 مورد را ذخیره کنند.

همچنین گلوکومترهایی وجود دارند که می‌توانند میانگین‌ها را در بازه‌های زمانی خاص (معمولاً فواصل زمانی 14، 30 یا 90 روزه) و زمان‌ صرف غذا را پیگیری کنند. این یک ویژگی مفید است که کمک‌تان می‌کند میانگین سطح گلوکز بدن‌تان را داشته باشید و بر اساس همان بتوانید تصویر بزرگی از سطح سلامتی‌تان به دست بیاورید.

7. قابلیت اتصال

گلوکو مترهای جدید به روز شده‌اند و بسیاری از آنها قابلیت اتصال بی‌سیم بلوتوثی دارند که به شما این امکان را می‌دهد تا راحت‌تر خوانش‌های خود را ذخیره و تجزیه – تحلیل کنید و به اشتراک بگذارید. برخی از این دستگاه‌ها همچنین دارای ویژگی دانلود داده هستند که به شما امکان انتقال داده را از طریق پورت داده می‌دهد.

برخی اپلیکیشن‌ها در تلفن‌های همراه وجود دارند که به صورت بی سیم گلوکومتر و تلفن هوشمند را برای همگام سازی و ذخیره خودکار نتایج تست متصل می‌کنند. حتی اگر از دستگاهی با قابلیت اتصال استفاده نمی‌کنید، بسیاری از اپلیکیشن‌های تلفن همراه به شما این امکان را می‌دهند که نتایج تست را به صورت دستی ثبت کنید. به این ترتیب ردیابی گلوکز خون‌تان و به اشتراک گذاشتن نتایج هر تستی که گرفته‌اید با خانواده و/یا پزشک‌تان آسان‌تر خواهد شد.

* نکته: نمونه‌ای از دستگاه تست قند خون که قابلیت ذخیره و انتقال داده را به گوشی هوشمند دارد،‌ دستگاه تست قند خون اکیوچک مدل اینستنت است.

8. زمان تست

انتظار طولانی مدت برای دیدن نتیجه تست قند خون به ویژه اگر چند بار در روز تست را انجام می‌دهید – فوق العاده ناخوشایند است. اکثر مردم ترجیح می‌دهند طی ۵ تا ۶ ثانیه بعد از انجام تست نتیجه آن را ببینند. زمان خریدن دستگاه تست قند، حتما این نکته را مد نظر داشته باشید.

9. قیمت مناسب : هزینه دستگاه تست قند و نوارهای تست

اولین و مهم ترین نکته در مورد مقرون به صرفه بودن دستگاه تست این است دستگاه را یک بار خواهید خرید، اما نوارهای تست قند باید به طور مداوم خریداری شوند.

قیمت یک دستگاه گلوکز سنج چقدر باید باشد؟

هزینه یک دستگاه تست قند خون به قابلیت‌های آن بستگی دارد. دستگاه‌های ارزان‌تر ممکن است صفحه نمایش رنگی یا بلوتوث نداشته باشند، در حالی که انواع گران‌تر ممکن است از این قابلیت‌های پیشرفته برخوردار باشند. آنچه اهمیت زیادی دارد این است که دستگاه هر قابلیتی که دارد، باید دست کم چند سالی برای‌تان کار کند!

نوارهای تست قند خون

هزینه نوار تست بر اساس مقدار مورد نیاز شما و برند متفاوت خواهد بود. به طور معمول، نوارهای تست در جعبه های 25، 50 یا 100 تایی عرضه می‌شوند. قیمت نوارهای تست نیز به برند بستگی دارد.

گلوکومتری که انتخاب می‌کنید از شما می‌خواهد از نوارهای تستی استفاده کنید که به ‌طور خاص برای آن دستگاه طراحی شده‌اند، بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد برند دستگاه، حتما هزینه‌ نوار آن را بررسی کنید.

اگر چندین بار در طول روز تست قند خون انجام می‌دهید، به نوارهای بیشتری نیاز خواهید داشت، بنابراین باید هزینه کل نوار تست را برای یک روز کامل در نظر بگیرید.

قیمت مناسب خرید دستگاه قند خون

10. امکان گرفتن خون از جایی غیر از نوک انگشت

برخی از دستگاه‌ها این امکان را به شما می‌دهند که علاوه بر نوک انگشت، از سایر قسمت‌های بدن نیز نمونه خون بگیرید، قسمت‌هایی مثل کف دست، ساعد، ساق پا یا ران. اگر در طول روز زیاد تست می‌گیرید، این قابلیت می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد چرا که به انگشتان‌تان نیز کمی استراحت می‌دهد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که نتایج تست قند از قسمت‌های دیگر بدن نسبت به نوک انگشت دقت کمتری دارد. این تفاوت دقت به دلیل تفاوت فیزیولوژیکی در گردش خون قسمت‌های مختلف بدن است.

کلام پایانی

توصیه ما به شما این است که قبل از انتخاب دستگاه تست قند خون، همه عوامل فوق را به طور کامل ارزیابی کنید. گزینه‌های زیادی در بازار ابزار سلامت و تجهیزات پزشکی وجود دارد، بنابراین باید وقت بگذارید و با کمی تحقیق و بررسی دستگاهی را که بیشتر از بقیه به درد شما می‌خورد پیدا کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.